Leukerik's groepstrainingen zijn dynamisch, bewegend en creatief.
Pedagogiek, psycho-fysieke didactiek en ervaringsgericht leren
liggen aan de basis van Leukerik's trainingen en begeleiding.
Groepstrainingen kunnen schoolbreed, klassikaal
of met samengestelde groepen worden verzorgd
op scholen, instellingen en op locatie.
liggen aan de basis van Leukerik's trainingen en begeleiding.
Groepstrainingen kunnen schoolbreed, klassikaal
of met samengestelde groepen worden verzorgd
op scholen, instellingen en op locatie.
It is easier to build up a child than it is to repair an adult. |
Groepstrainingen
Ervaren en leren door te doen
Elke groep is anders, elke hulpvraag is anders,
trainen is maatwerk!
trainen is maatwerk!
met focus op
Sociale Vaardigheden:
Zelfbewustzijn + Lichaamsbewustzijn + Emotioneel bewustzijn
Zelfvertrouwen en weerbaarheid vergroten, eigen en betere keuzes maken, sterk en goed voelen, je kunnen verplaatsen in de ander, vriendschap en verbondenheid, groepsdynamiek, samenwerken, positief denken, grenzen aangeven, lichaamstaal en lichaamsbewustzijn, voor jezelf opkomen, tegen een stootje kunnen, omgaan met pestkoppen, emotie- en gedragsregulatie, leren negeren en concentreren, complimenten geven, ontspannen, stevig staan en ademkracht, aandacht, emoties herkennen, zelfbeheersing en communicatie zijn de bouwstenen waarop Leukerik's trainingen gebaseerd zijn. Afhankelijk van de hulpvraag en het moment worden deze bouwstenen ingezet.
Lichtpuntjes... Soms zijn ze groot. Soms zijn ze klein. |
Bouwstenen bij trainingen op maatCompetentiesEen competentie is een vermogen, vaardigheid of kwaliteit die te leren en te ontwikkelen is. Een kind dat zich competent voelt heeft het vertrouwen en gevoel dat het ergens goed in is en kan leren en ontwikkelen. Dit geeft een gevoel van autonomie en motivatie van binnen uit. Een kind dat zich competent voelt, heeft het gevoel dat het de wereld aankan en problemen kan overwinnen. Jezelf competent voelen geeft een geluksgevoel. Je durft jezelf uit te dagen, grenzen te verleggen en competenties te blijven versterken.
WeerbaarheidEen weerbaar kind komt op een goede manier voor zichzelf op. Anders gezegd: je kunt duidelijk zeggen wat je wel en wat je niet wilt, met respect voor de ander. Een weerbaar kind heeft een positief zelfbeeld. Daardoor heeft het genoeg vertrouwen om voor zichzelf op te komen en nieuwe uitdagingen aan te gaan. Een weerbaar kind durft te zeggen wat het ergens van vindt en spreekt passende lichaamstaal. (oogcontact, houding, stemgebruik) Daarnaast kent een weerbaar kind zijn grenzen en het weet wanneer het hulp moet vragen. Het kan gevoelens herkennen en ermee omgaan.
ZelfvertrouwenEen kind met zelfvertrouwen heeft een positief zelfbeeld en denkt positief over zichzelf en zijn kwaliteiten. Zelfvertrouwen is het vertrouwen dat je hebt om iets te kunnen of het vertrouwen om iets te kunnen leren. Je durft fouten te maken, zonder je slecht over jezelf te voelen. Een kind met zelfvertrouwen kan ook omgaan met teleurstellingen en zit over het algemeen lekker in zijn vel.
Sociale vaardighedenSociale vaardigheden zijn vaardigheden die te maken hebben met de omgang met jezelf en anderen; vriendschappen, samenwerking, inzicht hebben in de ander, luisteren, aandacht hebben voor gevoelens van anderen en conflicten oplossen. Sommigen kinderen missen bepaalde sociale vaardigheden of durven ze niet te gebruiken door bijvoorbeeld onzekerheid, agressief of teruggetrokken gedrag. Dit kan tot nog meer ongewenst gedrag leiden. Samenspelen klinkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. Vragen of je mee mag doen, op je beurt wachten, spelregels volgen, tegen je verlies kunnen, durven zeggen wat je wilt of niet wilt.
​EmotieregulatieBang, boos, blij, gefrustreerd, jaloers, teleurgesteld; omgaan met emoties is soms ingewikkeld, er komen veel vaardigheden bij kijken. Impulsen kunnen beheersen, je eigen emoties en die van de ander herkennen en hier woorden aan kunnen geven, inleven in een ander, begrijpen dat iemand iets anders kan ervaren en voelen dan jijzelf. Hierdoor kun je gevoelens en gedrag van jezelf en van anderen steeds beter begrijpen. Het is belangrijk om te leren dat je gedrag wat voortkomt uit je emoties soms afgekeurd wordt, maar dat je gevoelens er altijd mogen zijn!
|
Vertical Divider
Executieve functiesExecutieve functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen. Ze horen bij het denkvermogen. Veel kinderen (en volwassenen) hebben moeite met de executieve functies. Zonder goede executieve functies kan een leerling zijn intelligentie, ook al is deze van hoog niveau, niet optimaal inzetten. De executieve functies zorgen voor efficiënt sociaal en doelgericht gedrag. De executieve functies zijn eigenlijk de doe-processen in het brein zoals impulsbeheersing, concentratie, flexibiliteit en prioriteiten stellen, die ervoor zorgen dat we ons gedrag bewust kunnen sturen. Executieve functies zijn hersenprocessen die zelfsturing mogelijk maken. Deze functies spelen dus vooral een rol als het gaat om bewust sturen van gedrag en gedachten zoals bij het maken van keuzes.
TrainingenRots & Water trainingRots en Water is een psychofysieke weerbaarheidstraining. Anders gezegd: startend vanuit beweging en spel worden sociale competenties en sociale vaardigheden geoefend en geleerd. Rots en Water is een echte Lijf & Brein training. Actie, zelfverdediging, sport en spel worden afgewisseld door momenten van zelfreflectie en kringgesprekken. Door actief in beweging te zijn, met elkaar aan de gang te gaan en dit na te bespreken, vindt er bewustwording van eigen handelen plaats. Dit met als doel het verbeteren van o.a. zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen, communicatieve en sociale vaardigheden.
Sociale Vaardigheids trainingDe sociale-vaardigheidstraining wordt meestal aan de hele klas gegeven. Het vergroten van de veiligheid, het vertrouwen in elkaar, positief zelfbeeld en positief beeld van elkaar, grenzen stellen, groepsdynamiek, elkaar helpen en samenwerken, plezier hebben met elkaar, zodat iedereen zich prettig voelt in de klas. Deze training kan ook als: Sova in de klas, Dapper, Sterk of groep 8 naar het VO aangevraagd worden.
Reken en Spelling bootcampSpelend, bewegend en beeldend leren. Tijdens deze training is er veel aandacht voor het opbouwen van een positief zelfbeeld en het met meer zelfvertrouwen opnieuw plezier krijgen in leren. Deze instructietraining sluit aan bij de leerstrategie van het kind. Kinderen laten een geweldige vooruitgang in rekenen en spelling zien na deze training.
Leukerik volgt graag de ontwikkelingen binnen het pedagogisch vakgebied o.a. door cursussen en lezingen te volgen die bijdragen aan professionaliteit en dienen ter inspiratie tot een steeds leukere ik. |
Maatwerk in groepstrainingen
Soms ligt de hulpvraag ergens tussen twee trainingen in. Is er sprake van 'Meidenvenijn', is er behoefte om de groepsdynamiek te versterken?
Voor bijna elke hulpvraag kan Leukerik een training op maat mogelijk maken. |